Direktlänk till inlägg 15 juni 2009

Fundering av det djupare slaget

Av Linda - 15 juni 2009 22:01

När jag ska göra något på egen hand får jag ofta kommentarer som:

"igen, du var ju nyss på xxx"

"kom ihåg att du är 36 år, inte 24"

"vad säger Per?"


När Per gör saker är det knäpptyst! På sin höjd säger man "vad roligt!"


Varför är det så? Är det så att det förväntas att man som mamma ska gå in i en självuppoffrande roll där man endast lever för sina barn?

Att det anses som fult att ha egentid som mamma?

Å varför anses inte samma sak gälla för pappan isåfall?


Jag tänker inte ens gå in på att mina barn betyder mest för mig i hela världen, men vad sänder man för signaler till sina barn om man inte har ett "eget" liv? Jag vill lära mina barn att bli starka, självständiga individer, som vet att de är älskade oavsett vad de gör. Inte att man måste foga sig i ledet, göra vad som förväntas för att inte "stöta andra". Att man måste "gömma sig" för att bli accepterad.


Jag tror de mår bra av att se att jag har egna intressen (fest eller inte) och att jag blir glad av mina intressen. Både att de ser att jag blir glad och att jag blir gladare som mamma.


Vill på inget vis peka finger till mina trogna läsare här, för jag vet att många av er tycker, och gör som jag. Jag får också många fina hälsningar och hejja-rop av er när något kul är på gång.

Se detta mer som ett debattinlägg... en fundering från en som trots att jag vet att jag inte gör något fel inte kan låta bli att bli ledsen för alla gliringar.


Kram

Linda - jag är inte bara mamma jag är Linda också :-)






 
 
Ingen bild

jensan

16 juni 2009 19:27

hear hear
jag vet eftersom vi sitter i samma färja ;-)

 
Ingen bild

martina

16 juni 2009 23:21

Vet du jag tror att vissa av dessa som fäller kommentarerna är avundsjuka längst innerst inne. Och jag tror mycket riktigt att du blir en gladare och bättre mamma av att ha egen tid!Oavsett vad du gör med den!
Men jag tror att våran "generation" är bland de första med att säga det rätt ut att vi behöver tiden för att må bra och DET sticker nog många i ögonen också.
Kram Martina

 
cecilia

cecilia

17 juni 2009 07:28

Kvinnosynen är inte alltid så modern som många vill tro!
Det är så självklart att det är vi mammor som fixar, och donar och inte alls har några andra behov än familjen!
Vilket så klart är helt FEL FEL FEL!!!!

Precis som du säger, så behöver ju barnen se att man kan göra andra saker än att bara sitta hemma på arselet och serva andra.
Tror att det även inspirerar barnen till att själva göra saker på egen hand när dom blir större.

Stark och glad mamm = Stark och glad familj!

Stor kram på dig gumman

http://ceciliajensen.blogg.se

 
Ingen bild

Jeanette

21 juni 2009 22:55

Jag unnar dig all egen tid!

Man måste fylla på sin egen energi för att kunna ge energi vidare.

Det gäller att hitta sitt sätt att fylla på energisäcken.

Kram!

 
Ingen bild

Lena

22 juni 2009 21:05

Håller med dej till fullo! Glad mamma=glada barn!! Kram Lena

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 3 februari 2012 20:15


En hylling i ren pur Latte-anda till min härliga vän, Martina!       Det roliga är att Martina myntat uttrycket fusk-latte så jag googlade efter en bild på fusk-latte, vad dök inte upp på första platsen på Google om inte...... Martinas blo...

Av Linda - 8 januari 2012 19:10

Vi svänger in på MediaMarkts parkering. Vi vill stå så nära entrén som möjligt och Per blir irriterad när en bil står längst med, precis utanför parkeringsrutorna och blockerar inte mindre än fyra (4!) parkeringsrutor.  Jag hinner snabbare en en tama...

Av Linda - 6 januari 2012 13:55

Sitter här med dåligt samvete. Jag har lovat mig själv att alltid köpa Situation Stockholm (tidning som säljs av hemlösa). Alltid. Även om jag redan köpt den. Det har jag råd med. Och de behöver pengarna.   Idag var jag och handlade. Skulle bar...

Av Linda - 5 januari 2012 18:53

Kom plötsligt och utan förvarning på att jag saknat min blogg. Nja, inte helt utan förvarning. Läser Mia Skäringers bok Avig Maria och insåg att det hon gjort är att gett ut sin blogg, i bokformat.   Då slog det mig att jag kan tjäna kosing på de...

Av Linda - 28 september 2011 21:45


Long time no seen! Nu är det så, att enligt mig föder ilska kreativitet! Och varför har jag nu efter så lång tid i blogg-dvala blivit kreativ? Jo, jag har blivit ilsken såklart!   Här om dagen gick jag med min lille son på en fridfull gångväg g...

Ovido - Quiz & Flashcards