Direktlänk till inlägg 9 februari 2011

Sharks - you can run but you can't hide!

Av Linda - 9 februari 2011 06:15

Ni som känner mig vet att jag är maniskt rädd för hajar. Det är min skräck!

Och titt som tätt får jag bekräftat att min rädla är befogad!


Alla vet att det finns hajar i havet. Punkt. Men det inte alla vet är att haven sitter ihop (ja, det kanske alla vet) så att en haj KAN simma från Australien till t.ex Arholma. Om den vill. Och vad vet vi om vad hajar vill?


Något jag också alltid vetat är att en haj KAN råka komma in i en pool. Ja, det kan faktiskt hända.

Min teori har varit att den kan råka komma in genom ventilation och avlopp. Men när jag såg på CSI härom månaden såg jag att de kan också komma in genom t.ex sabotage. Att hotellägaren bredvid vill skapa dålig publicitet genom att släppa in en haj i hotellgrannens pool på natten.


Man kan alltså aldrig vara säker! Den största risken är iallafall såklart om man badar i havet i när man är på solsemester.

Jag brukar då se till att aldrig gå särskilt långt ut, och att se till att alltid ha en gäng turister (som jag inte känner och alltså kan offra) FRAMFÖR mig, alltså som en mänsklig mur av hajskydd. Kommer hajen, måste han först äta upp de okända turisterna, innan han kan ge sig på mig.


Döm av in förskräckning (det heter så) när jag läser i Aftonbladet (trovärdigt) att antalen hajattacker ÖKAT 2010. men 25%. Ja, de oförklarliga attackerna i Egypten ligger bakom den ökade statistiken. Och var är vi då på väg undrar jag med skräck i mina ögon? Och jag som dessutom ska åka till Egypten. Och min pappa som dessutom envisas med att han ska snorkla då.


Till honom och till er andra vill jag höja ett varningens finger och citera Aftonbladet:


"– Faktum är att när man badar i havet så ger man sig ut i vildmarken. Du besöker en främmande miljö, och det är inte en situation då du är garanterad framgång"


 

 
 
Ingen bild

martina

9 februari 2011 09:02

Tog inte alla resebolagen något gemensamt beslut att ställa in alla charter resor till egypten resten av året här om dagen? Har faktiskt badat på ett ställe där folk blivit hajbitna dock visste jag inte om det då men nu mera kollar jag alla skyltar runt stränderna när man badar i havet för att se om det "brukar" dyka upp hajar där förstår din räddsla men pool området tror jag på för hur som helst trotts csi avsnittet så ser du ju botten på en pool innan du kliver i =)
Själv är jag mera rädd för ormar när jag är utomlands, vilket visade sig vara befogat när jag var i italien satt och solade ute på terassen utanför mitt hus och rätt som det var hade en gift orm som passerade under fötterna ...
Sköt om dig i massor Kram Martina

 
Cecilia

Cecilia

10 februari 2011 12:13

Vad kul att du har tagit upp bloggen igen tycker jag :) Så klart man ger sig ut på farligt vatten när man badar i havet där hajarna bor.
På samma sätt som man man ger sig ut i betong djungeln varje dag man sätter sig bakom ratten och utan bland alla vildar i trafiken :)
Poolen... Hmmm, gumsan då ... Där SER du ju om det är en haj i ...
Bamse kramis

http://ceciliajensen.blogg.se

 
Ingen bild

Gun

23 februari 2011 13:43

Oj oj oj! Vilken hajskräck du har då. Ska Sivanne och jag ha dåligt samvete för att ni fick se den första hajenfilmen, som vi hyrt. Jag kommer inte ihåg hur gamla ni var, men ni var väääldigt unga. Ni fick stränga förmaningar om att inte berätta för någon att ni fått se filmen.
Många kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 3 februari 2012 20:15


En hylling i ren pur Latte-anda till min härliga vän, Martina!       Det roliga är att Martina myntat uttrycket fusk-latte så jag googlade efter en bild på fusk-latte, vad dök inte upp på första platsen på Google om inte...... Martinas blo...

Av Linda - 8 januari 2012 19:10

Vi svänger in på MediaMarkts parkering. Vi vill stå så nära entrén som möjligt och Per blir irriterad när en bil står längst med, precis utanför parkeringsrutorna och blockerar inte mindre än fyra (4!) parkeringsrutor.  Jag hinner snabbare en en tama...

Av Linda - 6 januari 2012 13:55

Sitter här med dåligt samvete. Jag har lovat mig själv att alltid köpa Situation Stockholm (tidning som säljs av hemlösa). Alltid. Även om jag redan köpt den. Det har jag råd med. Och de behöver pengarna.   Idag var jag och handlade. Skulle bar...

Av Linda - 5 januari 2012 18:53

Kom plötsligt och utan förvarning på att jag saknat min blogg. Nja, inte helt utan förvarning. Läser Mia Skäringers bok Avig Maria och insåg att det hon gjort är att gett ut sin blogg, i bokformat.   Då slog det mig att jag kan tjäna kosing på de...

Av Linda - 28 september 2011 21:45


Long time no seen! Nu är det så, att enligt mig föder ilska kreativitet! Och varför har jag nu efter så lång tid i blogg-dvala blivit kreativ? Jo, jag har blivit ilsken såklart!   Här om dagen gick jag med min lille son på en fridfull gångväg g...

Ovido - Quiz & Flashcards