Alla inlägg under juni 2010

Av Linda - 27 juni 2010 21:30

Kan man åka till Göteborg med barn? Ja, din idot tänker du. Göteborg har ju för fan Liseberg!

Ja, din idot, det vet jag! Men nu handlar denna resa inte nödvändigtvis om att ditt barn ska ha kul – utan du. Du din hårt uppoffrande kärleksfulla mamma!


Jag och min vän Eszter bestämde oss för att det var just Göteborg som vi skulle åka till med våra döttrar Olivia & Andrea.

Vi åkte SJ Intercity tåg ner. 9.03 går det från centralen, till exempel en torsdag morgon.

Det är ok faktiskt, visst man måste upp rätt tidigt, men det är ju så roligt och förväntansfullt när man ska iväg på äventyr.


Vad man ska tänka på när man åker ett intercity tåg är att omedelbart vara på sin snabbaste reaktionsförmåga när barnet säger ”jag har tappat min penna/smörgås/kaka/chokladbit”.

Skrik: - LÅT DEN LIGGA! Betänk dig att behöva stoppa ner handen i skarven mellan ryggstöd och säte... den skarven som aldrig dammsugs... där det ligger både gammal mat, div hårstrån och en och annan hudflaga (*går iväg och kräks lite*)


Vad kan man då göra när man väl kommit till Götet? Här kommer ett axplock av rekommenderade aktiviteter, för stora som små.


Liseberg


Här kommer två idiotsäkra tips:


1. Tivoliverandan. Pannkaksbuffé till barnen och vin för 39:- glaset för mamma



2. Plopp-hjulet
Efter ett tag upptäcker man att det går omkring OFANTLIGT många människor med ENORMA chokladkartonger som de vunnit. Barnen ser detta. De låstas som ingenting, men man märker att de noterar. Sen lägger de på sin sötaste röst. ”Mamma, kan jag få ta en lott?”

Det kostar 5:- numret, 20:- för 5 nummer. På 10 minter har du gjort av med 375:- lätt!
På Plopphjulet kostar varje nummer 3:-, det finns 20 nummer.

Matte.... 60 spänn är du garanterad home safe! (8 glas vin till mamma intjänade)


 


Hard Rock Café

Faktiskt Sveriges godaste Cosmo! Detta ställe är en hit! Barnen får kritor, pysselbok, ballonger. Detta sysselsättningspaket håller för exakt 1 enhet Cosmo, 2 enheter glas rött, 1 enhet skumpa.


   


Paddanbåtarna


Efter en trevlig middag på HardRock passar det faktisk väldigt bra med en åktur på havet.

Barnen får flytväst och efter inte allt för lång stund får man lägga sig på golvet och ta igen sig lite. Detta inträffar när man åker under Göteborgs lägste bro, osthyveln. Barnen tycker det är spännade och som mamma får du en chans att ta igen dig lite.


 


Så fram med ett glas vin! Kryp upp i soffan och surfa in på www.sj.se Det är där din resa börjar!

Have fun! Och för guds skull glöm inte, som vi alltid brukar säga:


EN GLAD MAMMA, ÄR EN BRA MAMMA!


     

Av Linda - 12 juni 2010 09:14

Nu sitter jag här med min gigantiska tekopp! En lördagsmorgon precis som den brukar vara :) Snart kommer jag gå över på kaffe, eller möjligen tekopp nummer 2.

Barnen kollar Bolibompa och Per sover.


Vädret verkar ju hyfsat sjysst än så länge. Tänkte jag skulle gå ut och klippa lite buskar när jag orkar komma i gång. Fattar inte hur man orkar ha en stor trädgård. Vi som har en sån liten! men jag tycker att det ALLTID är nåt jag måste rensa, klippa, ansa eller ta bort... Å för att inte tala om gräset... HUR snabbt växer egentligen ett litet grässtrå? Jag brukar klippa en gång i veckan, men då är det lååångt när jag väl ska klippa.


Na ja, som vi säger i Tyskland. Nu ska jag plocka undan efter frukosten och gå och pussa lite på barnen! Sen blir det kaffe! känner jag!


 


Tjohoo! Ha en härlig lördag, where ever you are...

Linda, the gardener

Av Linda - 7 juni 2010 22:15

Ikväll var det avslutning på fotbollen! Hallelulja! Visst, Olivia tycker det är jääätteroligt att spela! Men jag tycker inte att det är lika roligt att skynda mig hem från jobbet för att under 1 timme hinna:


Åka från Kista till Skälby, hämta på skolan, åka till dagis, hämta på dagis, åka hem. Fixa något snabbt att äta, plocka fram shorts, benskydd och allt vad man nu har när man spelar, säga "gå och kissa", "har du kissat" "jo du måste kissa" "kom nu så byter vi blöja" "jo kooom nu så byter vi blöja" "nu kommer du!" "nu bär jag dig!" "in i bilen nu" "nej, vi kan inte åka traktor dit" "sätt fast bältet" "har du satt på dig bältet" "jo, man måste ha bälte VARJE gång man åker bil" "nej, Noel du får inte köra" "nej, ingen vindrutetorkare idag, solen skiner" "bakspegeln är till för mig"


Följande timme spenderar man med ena ögat på fotbollsplanen och låtsas vara närvarande, andra ögat spanar mot en lillebror som är i ett fotbollsmål/på planen/utanför området/ uppe i ett träd/bara borta nånstans.


Sen åker man hem med två trötta barn och fixar middag på riktigt!


Mina tankar idag går till Zlatans mamma! Hoppas som fan att grabben försörjer dig!


Kram

fotbollsmorsan på sommarlov!

Av Linda - 5 juni 2010 19:56

Mitt dumma nöt!

Idag tog jag med mig barnen till Stinsen. Jag skulle byta en blus som jag fick av mamma och pappa i födelsedagspresent (fick 3 nya till priset av den jag lämnade ifrån mig! Hurra!). Vi hade det fantastiskt mysigt! Min affär, sen H&M - Olivia skulle få "kortstrumpor". Barnen glada med små rosiga kinder.

Olivia fick sina kortstrumpor, och ett hårband. Noel fick en jojo. De skrattade gurglande (kanske bara bebisar som gör, men det lät tomtoboaktigt på nåt sätt)


Vi skulle äta lunch, på "restaurang". Barnen åt Burger King, jag en Nachotallrik.

De klappade förnöjt sina söta små magar.


Det var nånstans där som jag blev "carried away". Noel såg leksaksaffärn.

- Mamma kan vi handla leksaker?

Min mun öppnar sig och säger:

- Ni kan få en lördagsleksak, istället för lördagsgodis om ni vill?

Noel: - JAA, jag vill!

Olivia: - Asså, får vi INGET lördagsgodis då?

Jag: Nej, leksak istället

Olivia: Inget? På riktigt?

Jag: (fortfarande utan att tänka): Ja, ni får om pappa köper godis till kvällen, till alla.

Olivia: Okej! och med en röst som knappt hörs: då ska jag be pappa köpa mycket.


Okej, vi går mot leksaksaffären. De blir som små demoner som aldrig sett en leksak i hela sitt liv. De springer runt. De vill ha ALLT och inget...

Ingen kan bestämma sig.

Jag tar på mig rollen som beslutare. Håller fram en det ena efter det andra och föreslår en leksak åt de var. De vill inte ha något av det jag håller fram.


Efter 30 minuter är jag på gränsen till vansinne. Försöker springa efter Noel, sicksackades med barnvagn mellan hyllorna. Han hinner försvinna för länge sen medans jag snällt väntar ut damen med rullator.


Jag hör mig själv säga, som en muta. En MUTA (!)

- Om ni får en tennisstång (en sån med en boll på snöre som man skjuter på med rack som kostar betydligt mer än de små studsbollarna/bilarna jag hållt fram sista halvtimmen) OCH lördagsgodis! Kan vi gå då?


Olivia: JAAAAA!

Noel: Nej, jag vill inte ha en sån.


Jag stoppar ner Noel i vagnen, trycker i en napp. Betalar för en tennisstång OCH en pool! och rusar med snabba steg förbi godisaffären. (en sån med 10000 sorter och jag kände inte att vi pallade med den valmöjligheten just i denna stund).


Olivia och Noel: Vi vill ha lördagsgoooodig!!

Jag: Det fanns ingen godiaffär här. Vad vill ni jag ska göra? Trolla med knäna?


Väl vid bilen. Lyfter jag ur en skrikandes Noel ur vagnen. Vagnen välter och allt jag handlat ligger nu på parkeringen på Stinsen.


Jag med mer eller mindre gäll röst:

- Ni har fått mer idag än vad en del barn får en hel livstid! Om ni inte är glada kommer jag ta alla era saker och ge bort dem. Jag lovar!


Efter en minuts tystnad:

Olivia: Jag är iallafall glad...

Noel: Jag är glad att solen skiner


Ja, jag är också glad att solen skiner och att jag har så härliga underbara barn! Och att jag också är rätt härlig, fast jag pratar utan att tänka mig för ibland!


Fortsatt trevlig helg och må solen skina även i morgon!

Hallelulja!

Kram

Ovido - Quiz & Flashcards