Direktlänk till inlägg 27 juni 2010

Resereportage - Göteborg med barn

Av Linda - 27 juni 2010 21:30

Kan man åka till Göteborg med barn? Ja, din idot tänker du. Göteborg har ju för fan Liseberg!

Ja, din idot, det vet jag! Men nu handlar denna resa inte nödvändigtvis om att ditt barn ska ha kul – utan du. Du din hårt uppoffrande kärleksfulla mamma!


Jag och min vän Eszter bestämde oss för att det var just Göteborg som vi skulle åka till med våra döttrar Olivia & Andrea.

Vi åkte SJ Intercity tåg ner. 9.03 går det från centralen, till exempel en torsdag morgon.

Det är ok faktiskt, visst man måste upp rätt tidigt, men det är ju så roligt och förväntansfullt när man ska iväg på äventyr.


Vad man ska tänka på när man åker ett intercity tåg är att omedelbart vara på sin snabbaste reaktionsförmåga när barnet säger ”jag har tappat min penna/smörgås/kaka/chokladbit”.

Skrik: - LÅT DEN LIGGA! Betänk dig att behöva stoppa ner handen i skarven mellan ryggstöd och säte... den skarven som aldrig dammsugs... där det ligger både gammal mat, div hårstrån och en och annan hudflaga (*går iväg och kräks lite*)


Vad kan man då göra när man väl kommit till Götet? Här kommer ett axplock av rekommenderade aktiviteter, för stora som små.


Liseberg


Här kommer två idiotsäkra tips:


1. Tivoliverandan. Pannkaksbuffé till barnen och vin för 39:- glaset för mamma



2. Plopp-hjulet
Efter ett tag upptäcker man att det går omkring OFANTLIGT många människor med ENORMA chokladkartonger som de vunnit. Barnen ser detta. De låstas som ingenting, men man märker att de noterar. Sen lägger de på sin sötaste röst. ”Mamma, kan jag få ta en lott?”

Det kostar 5:- numret, 20:- för 5 nummer. På 10 minter har du gjort av med 375:- lätt!
På Plopphjulet kostar varje nummer 3:-, det finns 20 nummer.

Matte.... 60 spänn är du garanterad home safe! (8 glas vin till mamma intjänade)


 


Hard Rock Café

Faktiskt Sveriges godaste Cosmo! Detta ställe är en hit! Barnen får kritor, pysselbok, ballonger. Detta sysselsättningspaket håller för exakt 1 enhet Cosmo, 2 enheter glas rött, 1 enhet skumpa.


   


Paddanbåtarna


Efter en trevlig middag på HardRock passar det faktisk väldigt bra med en åktur på havet.

Barnen får flytväst och efter inte allt för lång stund får man lägga sig på golvet och ta igen sig lite. Detta inträffar när man åker under Göteborgs lägste bro, osthyveln. Barnen tycker det är spännade och som mamma får du en chans att ta igen dig lite.


 


Så fram med ett glas vin! Kryp upp i soffan och surfa in på www.sj.se Det är där din resa börjar!

Have fun! Och för guds skull glöm inte, som vi alltid brukar säga:


EN GLAD MAMMA, ÄR EN BRA MAMMA!


     

 
 
Ingen bild

martina

28 juni 2010 18:36

Låter och ser ut som ni hade en toppen resa!!
Det är ni väl värda!
Kram Martina

 
cecilia

cecilia

29 juni 2010 12:53

Stort tack!!
Nu vet jag att jag kan åka till Göteborg och vara en BRA mamma :)

Kramis

http://ceciliajensen.blogg.se

 
Ingen bild

martina

14 juli 2010 14:45

Önskar flera rese inlägg!
vet att du har semester så något litet borde väll kunna hamna här ;)
Hoppas ni har det härligt!
Kram Martina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 3 februari 2012 20:15


En hylling i ren pur Latte-anda till min härliga vän, Martina!       Det roliga är att Martina myntat uttrycket fusk-latte så jag googlade efter en bild på fusk-latte, vad dök inte upp på första platsen på Google om inte...... Martinas blo...

Av Linda - 8 januari 2012 19:10

Vi svänger in på MediaMarkts parkering. Vi vill stå så nära entrén som möjligt och Per blir irriterad när en bil står längst med, precis utanför parkeringsrutorna och blockerar inte mindre än fyra (4!) parkeringsrutor.  Jag hinner snabbare en en tama...

Av Linda - 6 januari 2012 13:55

Sitter här med dåligt samvete. Jag har lovat mig själv att alltid köpa Situation Stockholm (tidning som säljs av hemlösa). Alltid. Även om jag redan köpt den. Det har jag råd med. Och de behöver pengarna.   Idag var jag och handlade. Skulle bar...

Av Linda - 5 januari 2012 18:53

Kom plötsligt och utan förvarning på att jag saknat min blogg. Nja, inte helt utan förvarning. Läser Mia Skäringers bok Avig Maria och insåg att det hon gjort är att gett ut sin blogg, i bokformat.   Då slog det mig att jag kan tjäna kosing på de...

Av Linda - 28 september 2011 21:45


Long time no seen! Nu är det så, att enligt mig föder ilska kreativitet! Och varför har jag nu efter så lång tid i blogg-dvala blivit kreativ? Jo, jag har blivit ilsken såklart!   Här om dagen gick jag med min lille son på en fridfull gångväg g...

Ovido - Quiz & Flashcards